Dag 25 & 26 // Reis naar Hong Kong

Posted by on 23 mei 2012

Voordat onze (lange) reis naar Hong Kong zou beginnen, hadden we een lekker ontspannend dagje voor onszelf ingepland. Het ontbijt werd niet uitgeserveerd op vaste tijden, dus dat maakte het voor ons makkelijker om iets uit te slapen. De hoeveelheid muggenbulten maakte dat echter niet gemakkelijker, zodat we beiden redelijk op tijd wakker waren. We moesten vandaag ook uitchecken om 10:00 uur, dus dat kwam goed uit.

Nadat we genoten hadden van een lekkere douche en onze koffers hadden ingepakt, besloten we naar buiten te lopen om daar op het terras van een ontbijtje te genieten. Na het heerlijke ontbijt en onze tanden gepoetst te hebben, hebben we de koffers naar het baggage depot gebracht en zijn we lekker op het terras gaan zitten. Dennis heeft het laatste tripreport geschreven terwijl ik van een nieuw boekje op de e-reader genoot.

De lunch hadden we iets later gepland, zodat we vlak voordat we opgehaald werden nog even wat konden eten. Om 15:00 uur stond onze chauffeur voor de deur die ons anderhalf uur later netjes op het station van Guilin afzette. Ook op het station hadden we nog anderhalf uur de tijd voordat onze trein richting Guangzhou zou vertrekken. Wederom lekker de tijd om muziek te luisteren, een e-book te lezen en de laatste boodschappen te doen.

De trein vertrok iets later dan op de planning stond aangegeven, maar toen we eenmaal in de trein zaten, voelde dit direct weer als een soort thuiskomen. De pantoffeltjes gingen weer aan en de laatste zakjes noedels en cup-a-soup werden aangebroken om als onze avondmaaltijd te dienen. Ook deze keer hadden we geluk met de medereizigers in onze coupé welke dit maal uit een jonge dame en heer bestond die ook op weg waren naar Guangzhou. Ze spraken beiden amper Engels, dus de conversatie bestond voornamelijk uit een vriendelijke lach over en weer.

In de trein hebben Dennis en ik nog een spelletje Catan gespeeld en zijn we lekker vroeg het bed in gedoken. Dennis sliep onder en ik in het bovenste bed met mijn koffer in mijn rug. Jammer genoeg hebben we beiden niet een heel comfortabele nacht gehad en werden we de volgende ochtend niet echt uitgeslapen wakker. Wel weer vroeg, want de trein kwam om 6:30 aan in Guangzhou.

Ook dit keer stond er keurig iemand op ons te wachten die ons van het station naar de opstapplaats van de ferry zou brengen. Het laatste stuk naar Hong Kong zouden we namelijk per boot afleggen.

Na een ontspannen rit dwars door het centrum van Guangzhou werden we, langer dan verwacht maar ruim voor vertrektijd van de ferry, afgezet op de terminal. De kaartjes werden voor ons gekocht en even later konden we na de paspoort- en kaartcontrole plaatsnemen op de ferry. Deze deed er vervolgens twee uur over om aan te meren in Hong Kong.

De ferry voer door drukke wateren rondom en naar deze havenstad. Veel vrachtschepen en andere ferry’s voeren aan ons voorbij. Hoe dichter we bij Hong Kong kwamen, hoe drukker het op het water werd. Wanneer je Hong Kong nadert, lijkt het alsof je langs een muur van torenflats en kantoorgebouwen vaart. Een beetje vergelijkbaar met onze boottocht naar Manhattan, die we een aantal jaren geleden gemaakt hebben.

Na de paspoortcontrole liepen we wederom door een terminal die ditmaal aansloot op een winkelcentrum en gingen we direct opzoek naar een taxi. Ons hotel bleek echter op loopafstand van de terminal te liggen, zodat een taxi overbodig bleek.

Het inchecken in het hotel ging snel en na een verfrissende douche op de kamer zijn we op ons gemak wat van de stad gaan bekijken. Wat voornamelijk op de planning stond deze eerste dag, was het op zoek gaan naar een tailor (kleermaker) die voor ons een maatpak zou kunnen maken.

In het eerste winkelcentrum werden we al snel door iemand aangesproken die daar wel raad mee wist. Toen we in het kleine winkeltje aankwamen ging de deur netjes achter ons dicht en begon de verkoper direct te vragen welke stof en kleur je wilde hebben. De maten (van Dennis) werden opgenomen, maar we wilden alleen informeren wat het zou kosten. De verkoper was er al van overtuigd een pak verkocht te hebben en vond het erg vreemd dat we niet direct hadden besloten er één aan te schaffen bij hem.

We waren echter al enigszins voorbereid en hadden een kleermaker gevonden die al voor vele beroemdheden (o.a. Bill Clinton, Margaret Thatcher, Prins Charles of Wales en Bruce Willis) een maatpak verzorgd had. Deze zou wel iets duurder zijn, maar daar heb je dan wel een beter gevoel bij.

In de loop van de middag hebben we deze kleermaker bezocht en hebben we twee maatpakken bij hem besteld. De stoffen hebben we uitgezocht, de maten zijn opgenomen en vanavond gaan we voor de eerste keer passen. Ik ben erg benieuwd!

Verder hebben we vandaag even gekeken wat de planning zal zijn voor de komende dagen. Het Tiara Tours deel van onze reis is afgelopen (met uitzondering van het hotel waar we nu verblijven) en zullen we nu zelf onze dagen in gaan delen met activiteiten. Morgen willen we Disneyland Hong Kong gaan bezoeken en de rest van de dagen zullen we waarschijnlijk nog één (of meerdere) pretparken in de omgeving bezoeken en uiteraard willen we ook nog meer van de stad gaan bekijken.