Dag 24 // Excursie Yangshuo

Posted by on 22 mei 2012

We logeren in The Giggling Tree, een door Nederlanders gerund guesthouse, net buiten Yangshuo. Het is een oude boerderij, die helemaal is verbouwd en opgeknapt tot een sfeervol verblijf met 22 kamers. Het wemelt er van de Chinese jongens en meisjes die ons voorzien van hapjes en drankjes en de kwaliteit van het eten is prima.

We werden vanmorgen wakker in wat vroeger een opslag van rijst of bamboe geweest is, op de bovenverdieping van het gebouwtje. Het was al een uur of half tien, dus we hadden een lekkere nacht gemaakt. De douche kon maar niet besluiten of ‘ie nou heet of koud wilde zijn, dus na een bijzonder korte douche hebben we heerlijk ontbeten en zijn we wat gaan lezen in afwachting van onze transfer naar de rivier Li, waar we aalscholvervissers aan het werk zouden zien!

Geheel volgens afspraak stonden om 14:00 onze chauffeur en onze gids voor de deur en reden we richting het centrum van Yangshuo om relaxed op een plat bootje plaats te nemen, die in het haventje lag. Het bootje voer stroomafwaarts en we genoten van de omgeving. We zien vele karstbergen, stenen pieken die vanuit het vlakke landschap min of meer recht de lucht in steken. Erg indrukwekkend en lekker rustgevend, dit tochtje over de rivier.

Na een uurtje varen leggen we aan bij een oud dorpje. Onze gids laat ons weten dat we een korte wandeling gaan maken. Een mooi dorpje is het niet, verre van dat. We slaan een vaag bospaadje in en belanden in een toeristische attractie van jaren her. Er zijn vervallen toegangspoortjes, waar al jaren geen toegang meer wordt geheven. Er blijkt een oud grottencomplex te zijn, waarvan ooit de bedoeling was dat het toeristen zou trekken. Ook zijn er, volgens onze gids, drie natuurlijke meren waar iets bijzonders mee is: het ene meer heeft groen water, het andere blauw en het derde geel. Via nauwelijks begaanbare paadjes lopen we naar de drie meren en we zien inderdaad drie kleuren: groen, groen en groen. En omdat we niet echt voorbereid waren op een tocht door de jungle werden we constant aangevallen door klein, stekend ongedierte. Vooral ik smaakte lekker, dus ik ben vanaf nu veroordeeld tot de eeuwige jeuk. Hoe dan ook, dit uitstapje beviel ons slecht en eenmaal op het bootje terug waren we allebei behoorlijk chagrijnig. We zouden toch naar vissende vogels gaan kijken?

Na wederom een uur varen waren we terug in de haven van Yangshuo, waar we maar eens geinformeerd hebben naar het programma van de rest van de dag. Er zou nu eerst gegeten worden, daarna zou eindelijk het aalscholvervissen beginnen! Onze gids nodigde ons uit in zijn huis, waar hij een maaltje voor ons bereidde. Ik heb ‘m maar verteld dat ik vegetariër ben, want de kip met alle onderdelen en het varkensvlees met 95% vet zag er niet echt smakelijk uit. Gelukkig was er ook een hoop groente en wat ei, dus uiteindelijk hebben we lekker gegeten.

Toen het donker was, keerden we terug naar de haven en namen we wederom plaats op het bootje. We voeren een stukje en zagen even verderop al bootjes met lampjes varen. Dat waren dan echt de aalscholvervissers! We voeren een tijdje met een van de vissers mee en zagen hoe ongeveer 5 vogels steeds het water in doken om visjes te vangen. Het licht op de boot trok de vissen aan, dus dat was een makkie voor de aalscholvers!
De vogels vangen de vis, maar kunnen ze niet echt doorslikken, omdat hun keel is dichtgebonden met een touwtje. Toch lijken ze daar niet echt last van te hebben. Als hun keel vol zit met vis, melden ze zich vanzelf bij de visser om “leeggeschud te worden”. Af en toe wordt het touwtje losgemaakt, zodat de vogels zelf ook een hapje hebben. Interessant om te zien hoe hier al eeuwen vis gevangen wordt en gelukkig toch nog gedaan waar we voor kwamen!

Hierna rijden we terug naar het hotel en na een drankje duiken we lekker ons bed in. Morgenmiddag vertrekken we voor ons laatste treinritje naar Guangzhuo, waar we overmorgen de ferry naar Hongkong nemen. Ons eerstvolgende verslag lees je dus pas op z’n vroegst over een dag of twee, maar via het Twitter-blokje aan de rechterkant houden we je op de hoogte.