Dag 23 // Reis naar Yangshuo

Posted by on 20 mei 2012

Na onze geweldige dagen in Ping’An, met de schitterende omgeving, het gezellige en authentieke bergdorpje en het heerlijke eten, zouden we vandaag van Ping’An naar Yangshuo reizen. We hadden met onze chauffeur om 9:00 uur afgesproken en met onze dragers om 8:30, waardoor we om 7:00 uur onze wekker gezet hadden.

Na een lekkere douche liepen we richting onze stamkroeg om daar te ontbijten. Om 8:10 waren we er helemaal klaar voor en zijn we teruggelopen naar onze kamer om daar de koffer op te halen. Toen we naar de kamer terugliepen, stonden de dragers al klaar, dus konden we eerder van hun service gebruik maken. Doordat alles nogal voorspoedig liep, stonden we om 8:30 op de plek waar onze taxi klaar zou staan. Ook deze stond al gereed voor ons, zodat we alles bij elkaar een half uur eerder konden vertrekken.

Omdat we via Guilin naar Yangshuo reden, kwamen we het eerste deel van de reis door hetzelfde landschap als op de heenreis. Na Guilin veranderde het landschap wederom en kwamen langzaam de zogenaamde Karstbergen in zicht. Het relatief vlakke landschap werd af en toe onderbroken door nogal steile bergrotsen die willekeurig in het landschap geplaatst waren. Deze bergen waren meestal begroeid, maar de rotsen waren ook goed te zien.

Het uitzicht was erg mooi en de rit verliep voorspoedig. Rond 12:15 kwamen we aan bij ons hotel dat midden tussen deze Karstbergen ligt. Onze chauffeur vertelde ons dat we diezelfde avond om 19:00 uur door hem opgehaald zouden worden om de (licht)show te bezoeken die we geboekt hadden. Morgen zullen we wederom door hem opgehaald worden rond 14:00 uur om te gaan vissen met aalscholvers.

Na onze aankomst zijn we lekker op het terras in de zon gaan zitten en hebben we ons tegoed gedaan aan diverse lekkernijen die op de menukaart stonden. Hierdoor hebben we de lunch en het diner een beetje over de dag verdeeld, zodat we steeds iets lekkers te eten hadden.

Om 19:00 uur werden we opgehaald door een andere chauffeur. We hadden onze chauffeur van vanochtend blijkbaar niet goed genoeg begrepen, maar uiteindelijk ging het er ons om dat we bij de (licht)show aan zouden komen. Het lag niet ver van het hotel, zodat we iets voor half acht voor de poort stonden.

Alles omtrent het vervoer naar de show en het verkrijgen van de kaartjes, was allemaal uitstekend geregeld. Wij hoefden alleen maar met de juiste persoon mee te lopen en alles kwam voor elkaar, zodat we even later op top plekken in het openlucht theater zaten. Je moet je voorstellen dat het niet een standaard theater was, maar een reeks grote tribunes die uitzicht boden op een groot water met op de achtergrond de Karstbergen, een schitterend decor!

Om 19:45 begon de show met een aankondiging en een lied. De gehele show was in het Chinees, waardoor we van de verhaallijn niet veel begrepen. De (licht)effecten waren leuk, zeker de belichting van de Karstbergen iets na de opening van de show was spectaculair. Echter doordat er ruim 600 mensen optraden en het gebied waarop de show plaatsvond nogal groot was, duurde sommige onderdelen nogal lang. Bepaalde effecten heb je op een gegeven moment wel gezien en hoeven wat mij / ons betreft niet tot in den treuren herhaald te worden.

Om een lang verhaal kort te maken, we hadden meer van de show verwacht. We zijn wat dat betreft op showgebied wel verwend. Wat me ook stoorde, en voor de tweede keer opviel (ook tijdens de show die we in Beijing gezien hadden), is dat de Chinezen gewoon ongegeneerd met elkaar zitten te praten tijdens de show. Als je daardoor niet eens meer kan horen dat er gezongen wordt, is dit wel vervelend. Daarnaast is het blijkbaar ook gebruikelijk om vlak voor en tijdens het einde van de show gewoon weg te lopen. Beetje jammer… maar zal wel zo horen.

Wat betreft het einde van de show, verbaasde ons het dat dit al om 20:45 was. We waren eerst in de veronderstelling dat het misschien pauze zou zijn, maar toen bijna iedereen opstond om weg te lopen en bepaalde decorstukken weer teruggezet werden in de ‘beginstand’, werd het ons wel duidelijk.

Nogmaals, het is een bijzondere show en kan deze iedereen aanraden die op showgebied nog niet zoveel gezien heeft. Wil je echter een wat snellere show kijken en hou je van wat spectaculairdere effecten, dan raad ik deze show ten zeerste af. Zeker gezien de prijs en de duur van de gehele performance.

We zijn nu weer terug in het hotel, weer keurig afgezet door onze chauffeur die netjes op ons stond te wachten (heerlijk!) en drinken zo nog een laatste drankje voordat we gaan slapen. Morgen gaan we aalscholvervissen en hopen we tegelijkertijd meer van de Karstbergen te gaan bekijken. Tot morgen allemaal!

One Response to Dag 23 // Reis naar Yangshuo

1. Serge Kapitein

Wat een prachtige reis maken jullie toch. Veel plezier nog.