Dag 19 // Reis naar Fenghuang

Posted by on 16 mei 2012

Dennis en ik hebben wel iets met snelheid, gezien de vele achtbanen die we inmiddels gedaan hebben in de wereld, maar het autoritje van vandaag was het toppunt. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Zoals Dennis al schreef, ontvingen we gisteren de informatie betreffende de transfertijden naar Fenghuang, naar het vliegveld in Zhangjiajie en de tijden van de vlucht(en) naar Guilin. Erg goed geregeld allemaal, waardoor we vanochtend om 6:15 de wekker hadden gezet. Zodoende konden we nog even op ons gemak de spullen inpakken, douchen en ontbijten voordat we zouden vertrekken. We hebben vanochtend geen gebruik gemaakt van het ontbijt in het hotel, omdat de keuze uit de diverse Chinese specialiteiten ons niet zo aansprak. Gelukkig hadden we gisteravond hier al enige rekening mee gehouden en zelf wat broodjes, honing en melk gekocht om als ontbijt te kunnen nuttigen.

Na het ontbijt op de kamer zijn we met onze spullen naar beneden gelopen en hebben samen met de chauffeur de koffers in de auto (een minibusje) geladen. Om 8:00 uur vertrokken we uit Zhangjiajie richting Fenghuang: een reis van ca. 200 kilometer waarover we ruim 5 uur zouden rijden. Kortom: we hebben een aardig ritje voor de boeg, maar met mp3-speler, fotocamera en versnaperingen bij de hand, zou dit geen enkel probleem zijn. Daarnaast was het uitzicht bijzonder fraai, waardoor we ons niet zouden vervelen.

Het landschap rond Zhangjiajie was nog erg bergachtig en vergelijkbaar met hetgeen we gezien hebben in het Nationale Park dat we gisteren hebben bezocht. Toen we 1 à 2 uur onderweg waren begon het landschap te veranderen en werden de hoge bergen wat vlakker en ontstonden er langzamerhand kleine terrassen op en tussen de berghellingen. De kleding die de mensen die we langs de weg zagen, veranderde ook naarmate we verder het binnenland in reden: van stads- naar plattelandskleding dat bestond uit een wat luchtiger gewaad en een typisch Chinees (traditioneel) hoofddeksel (een ronde in een punt lopende rieten hoed die bescherming biedt tegen de zon).

Waarmee ik mijn verhaal begon, zal ik nu wat verder verklaren: het rijgedrag van onze chauffeur. Hij reed namelijk als een wilde over de, meestal, kronkelende weggetjes en haalde op de meest onwaarschijnlijke plaatsen in. Blijkbaar is voor een onoverzichtelijke bocht inhalen iets dat eerder regelmaat is dan uitzondering. Sowieso was inhalen iets dat vaak gebeurde en wanneer er dan een tegenligger aankwam, dan paste er prima drie auto’s naast elkaar op de weg waar er oorspronkelijk twee hoorde te rijden. We zijn uiteraard wel veilig aangekomen bij ons hotel in Fenghuang, maar we hadden wel het idee soms even te zwaaien naar Mager Hein, die ons gelukkig niet op is komen halen. Daar hebben we immers ook nog geen tijd voor, want de vakantie is voorlopig nog lang niet voorbij (en daarna hebben we ook nog genoeg te doen).

Halverwege de rit vroeg onze chauffeur opeens of we een bepaalde richting uit wilden rijden. Omdat hij alleen Chinees sprak, en wij juist géén Chinees spreken (en verstaan) was het wat lastig communiceren. Uiteindelijk kwam het er op neer dat er op die route een mogelijkheid was om een waterval te bezoeken: en een dergelijke optie gaan wij natuurlijk nooit uit de weg. Op naar de waterval dus!

Op een gegeven moment kwamen we aan bij een dorpje waar onze chauffeur de auto parkeerde en we uit konden stappen. Omdat we beiden geen idee hadden wat precies de bedoeling was, stapte we maar uit en liepen we de kant uit waar je (zo bleek uiteindelijk) kaartjes voor de tour kon kopen. Een goedlachse dame in traditionele kleding zou ons begeleiden en na een kaartje gekocht te hebben, liepen we het dorpje verder in. De waterval bleek namelijk verderop in het dorpje te liggen en onderweg zouden we nog een aantal Chinese huizen zien en wat traditionele Chinese taferelen. Zo zijn we verwelkomd door een jongen die een ritueel deed met dans en trommelspel en toegezongen door drie (traditioneel geklede) dames op een brug. De gids sprak daarnaast een klein beetje Engels waardoor ze soms kort vertelde waar we naar keken of waar we doorheen liepen (“This is a very old street”).

Uiteindelijk kwamen we bij de waterval uit en het uitzicht hierop was fantastisch! De waterval zelf was gemiddeld in grootte, bestond uit twee trappen (het water valt twee keer een stuk naar beneden) en de ligging in het dorpje was schitterend. We hadden ook prachtig weer om er mooie foto’s van te maken vanuit de verschillende punten rondom de waterval die we bezochten. Toen we onderaan de waterval kwamen, bleek dat we er ook achterlangs konden lopen: de kers op de taart!

Na de waterval liepen we verder het dorpje in dat aan deze kant voornamelijk bestond uit, de inmiddels bekende, souvenir en eettentjes. Het bezoek aan het dorpje en de waterval was zeker de moeite waard en daarnaast lekker om even de benen te strekken, alhoewel de beenspieren nog wel een beetje protesteren na de dag van gisteren.

Terug de auto in en op weg naar Fenghuang nam de hoeveelheid terrassen waarin gewassen verbouwd werden alleen maar toe en bleef het uitzicht even groen als de vele kilometers die we China al doorgereisd zijn.

Toen we in Fenghuang aankwamen, stond ons een aangename verrassing te wachten, namelijk ons hotel! De lobby van het hotel zag er al erg groots en mooi uit, maar de kamer was zeker een feest. Lekker groot, schoon en netjes en een mooie badkamer. We hebben naast de bedden zelfs een klein zithoekje, dus we zitten hier de komende twee dagen heerlijk.

Na de hotelkamer bekeken te hebben, zijn we een kort rondje gaan lopen in het stadje. Omdat we morgen nog de hele dag hiervoor de tijd hebben, wilden we vandaag nog niet teveel zien, zodat we morgen nog lekker veel kunnen doen. Na de gebruikelijke boodschappen zijn we teruggekeerd in het hotel en zullen we vanavond het restaurant van het hotel even gaan testen. Morgen gaan we verder de oude stad van Fenghuang bekijken, we hebben er zin in!

2 Responses to Dag 19 // Reis naar Fenghuang

1. ineke

Hoi Kanjers

Ik geniet elke dag van de verslagen, jullie hebben het geweldig.
    Geniet er nog maar van hoor, xxx Ineke

2. M&S Seuren

Hallo Dennis en Wilco.

Het is elke dag weer een feest om jullie belevenissen te lezen en de fantastische foto’s te zien!
    Jullie zien er gelukkig heel goed uit, dus het eten is goed! Knijp jezelf maar eens in je arm om te weten dat jullie dit allemaal ècht meemaken.