Dag 18 // Zhangjiajie National Forest Park

Posted by on 15 mei 2012

Na vanmorgen onze laatste crackers met pindakaas, ons voormalig trein-eten, verordberd te hebben, wandelden we naar het, op loopafstand van ons hotel gelegen, Zhangjiajie National Forest Park. In 1982 is dit park erkend als eerste nationaal park van China. Het gebied waarin dit park zich bevindt is onderdeel van de wereldefgoedlijst van Unesco. Het park is bijna 5000 ha. groot. Tot zover de droge kost!

Aangekomen bij het park kochten we een kaartje dat dient voor toegang en voor gebruik van de gratis bussen in het park. Een bus hadden we direct nodig, want we wilden met de kabelbaan naar boven, en de start van de kabelbaan lag nog een eindje het park in. Met Chinees tempo scheurden we via haarspeldbochten de berg op, stilstaande brommers en tegemoetkomende bussen ontwijkend. Ondertussen genoten we van het prachtige uitzicht.

Bij de kabelbaan aangekomen kochten we opnieuw een kaartje, en sloten aan in de rij. Deze duurde nog zo’n uur, maar dat was het zeker waard. In rap tempo ging het zespersoons gondeltje omhoog en dit gaf ons de gelegenheid om de omgeving goed te bewonderen. Groene bergen met af en toe een pilaar van rots er bovenuit. De bergen zijn zo groen als ik ze nog nooit gezien heb. Overal waar iets kan groeien, groeit iets. Naaldbomen, loofbomen, varens. Het geeft echt de indruk van een jungle, tenminste, zo stel ik me dat voor.

Boven aangekomen is het uitzicht zo mogelijk nog spectaculairder. Tussen de volgende groep bergen hangen prachtige wolkensluiers. Dit bezoek is nu al de moeite waard!

Opnieuw met een bus worden we een stukje bergafwaarts gebracht, waar een mooie trail begint. Door middel van heel veel trappetjes met nog heel veel meer treden, omhoog en omlaag, dalen we langzaam maar zeker de berg af. Met genoeg te zien, vooral de kwarts-zandsteen pilaren die hoog boven het groen uitsteken zijn indrukwekkend. Al deze rotsen hebben een naam, en een ervan is nog niet zo lang geleden hernoemd tot “Avatar Hallelujah Mountain”. Het decor in de film Avatar is duidelijk geinspireerd op de natuur in dit park.

Onderweg naar beneden passeren we regelmatig plekjes waar Chinese specialiteiten worden aangeboden of souvenirs worden verkocht. Ook bieden dragers zich aan om je naar boven of beneden te dragen. Wij hebben daar geen gebruik van gemaakt, dus waren onze spieren aan het eind van de wandeling continu aan het trillen. Die treetjes waren best heftig, maar zeker de moeite waard, we hebben veel moois gezien!

Middels een tochtje in een monorail kwamen we weer bij een bushalte terecht, waarvandaan een bus ons naar de ingang van het park bracht. Al met al waren we een uurtje of zes zoet in dit prachtige park!

Na het doen van wat boodschapjes zijn we even teruggegaan naar de hotelkamer voor een verkwikkende douche. Daar kregen we ook de informatie voor onze volgende transfers, allereerst morgen naar Fenghuang en de 18e naar Ping’An. Beide behoorlijke ritten met de auto (zo’n vijf uur) en de laatste ook nog twee korte binnenlandse vluchten. Fijn om die informatie allemaal te hebben!

Vervolgens zijn we naar de chique hotels van dit plaatsje gewandeld, om te kijken wat die aan eten te bieden hebben. Het eerste hotel bleek een schitterend theater, met een mooi muzikaal standbeeld voor de deur, maar dus geen restaurant. Het volgende hotel, het Pullman, is erg luxe, maar nog steeds met restaurantprijzen van Chinees niveau. We kozen voor de internationale keuken en genoten van een salade, tomatensoep, Thaise curry en zalm teriyaki, met daarna een lekkere toet!

Morgen op tijd op, want onze chauffeur staat om 8 uur bij de receptie voor de transfer naar Fenghuang! Daarom laat ik jullie nu achter met de foto’s!

3 Responses to Dag 18 // Zhangjiajie National Forest Park

1. Metha

Wow, wat een uitzichten zeg, super!

2. Evy

Man, man, man, wat een foto’s weer! Wat een prachtplekjes weer waar jullie naartoe zijn gegaan… Stiekem toch een beetje jaloers… 😉

3. Erwin

Wilco heb je daar al een nieuw kapsel laten aanmeten?