Dag 16 & 17 // Treinreis van Beijing naar Zhangjiajie

Posted by on 14 mei 2012

Onze tijd in Beijing zat er al weer op. De dag van aankomst, plus de drie excursiedagen waren omgevlogen en we hebben ontzettend genoten van de stad en alle locaties die we bezocht hebben met onze gids Heng-qi.

De trein zou rond 11:50 vanaf station Beijing West vertrekken, dus hadden we ‘s-ochtends lekker de tijd om rustig onze spullen in te pakken. Uiteraard begon onze dag  eerst met een warme douche en een lekker ontbijtje. De koffers hebben we daarna ingepakt en omdat alles zo geroutineerd gebeurde (we zijn al vaker op vakantie geweest), hadden we nog royaal de tijd om nog een filmpje te kijken en/of een boekje te lezen.

Half 11 hadden we met onze gids afgesproken die ons van het hotel naar het station zou brengen. Na het uitchecken vertrokken we en reden we voor de laatste keer door de drukke straten van Beijing richting het station. Daar aangekomen heeft Heng-qi voor ons de treintickets opgehaald en liepen we samen met hem, via de checkpoortjes, naar het perron waarvan we zouden vertrekken. De trein reed een half uur eerder het station in, om alle hutjes klaar te kunnen maken voor de nieuwe gasten die op Beijing West zouden instappen. De bedjes werden voorzien van verse kussens en lakens en na een tijdje wachten konden we de trein in.

Omdat we een hut van vier personen hadden, was het afwachten wie er bij ons in de hut zou stappen om onze medereiziger te zijn tot aan Zhangjiajie. Tot onze opluchting bleken het twee nette dames te zijn, want in onze gedachten deelden we de hut al met twee rochelende, stinkende heren. Gelukkig was dit dus niet het geval en hebben we heerlijk rustig de treinreis uitgezeten tot aan Zhangjiajie.

We hadden twee bedden boven elkaar, dus was het even passen en meten hoe we ons bagageprobleem zouden oplossen. De koffer van Dennis paste gelukkig netjes in het bagagevak boven de deur en mijn koffer kon ik schuin op mijn bed zetten, zodat ik er tegenaan kon liggen. Op zich een prima oplossing, want het is toch altijd een beetje improviseren tijdens dit soort reizen.

Het landschap veranderde aan het begin van de reis nog niet heel erg, maar na een nachtje slapen veranderde de volgende dag het landschap een stuk drastischer. Hoge bergen die volledig bedekt waren met groen en kronkelende rivieren waar kleine stroompjes, soms met watervalletjes, in uitmondden, vormde ons nieuwe uitzicht. Helaas was het wel erg regenachtig en de lucht lichtgrijs. We waren benieuwd hoe het weer in Zhangjiajie zou zijn, maar dat zouden we pas over een klein uurtje te weten komen.

Eerder dan op de originele planning was aangegeven, kwamen we aan in Zhangjiajie (het was nu rond 12:00 uur). De medewerker die ons van het station naar het hotel zou brengen was nog niet op het station aanwezig, zodat we besloten nog even te wachten. Gelukkig kwam hij rond half 1 aanlopen en bracht hij ons in een busje naar het hotel dat ver buiten het centrum van Zhangjiajie lag.

De rit naar het hotel was al adembenemend! Hoge bergen, wederom volledig bedekt met een deken van groene bomen en struiken, watervallen, beekjes, riviertjes, schitterend! Op een gegeven moment kwamen we weer aan in een bewoond gebied met veel huizen en wat gemiddelde hoogbouw. Naar ons idee zou het nu niet meer lang duren voordat we bij ons hotel aan zouden komen.

We reden langs schitterende hotels, de één nog mooier dan de ander, dus de verwachtingen waren hoog gespannen hoe ons hotel eruit zou zien. De oplettende lezer raad het al… dat viel enigszins tegen. We kwamen aan in een straatje met veel eettentjes, wat op zichzelf ideaal is, aangezien we nog lekker van de Chinese keuken willen genieten. De chauffeur stopte bij een gebouw waar we uit moesten stappen. Hier liepen we een verlaten lobby in waar een receptioniste (het woord omschrijft in dit geval niet het beroep of in ieder geval de persoon die je erbij zou verwachten) druk bezig was met het luisteren van muziek van haar telefoon.

De chauffeur heeft voor ons het inchecken gedaan, omdat ze geen Engels sprak en uit een stapel deur-sleutelkaartjes werd een kaartje gevist die voor ons zou zijn. De chauffeur liep met ons mee naar onze kamer die op de vierde verdieping zou zijn. Na een stukje lopen kwamen we aan bij onze kamer.

Dennis en ik zijn niet veeleisend wat betreft hotels/motels. Zolang het netjes is, er een fatsoenlijke douche/toilet en redelijke bedden zijn, vinden wij het al snel prima. We hebben tijdens onze USA trips meestal in motels van de keten Motel 6 geslapen, en dat was allemaal prima. Deze kamer was echter gewoonweg vies. De vlekken zaten op het tapijt, de hoofdsteunen van de bedden waren smerig en er kwam een lucht uit de badkamer… niet te zuinig. Daar vonden we tevens een kakkerlak (of een beest dat er op leek). Het uitzicht was adembenemend, want we keken recht tegen een muur van een naastliggend gebouw. Nogmaals… we zijn niet veeleisend, maar in zoiets hadden we nog nooit overnacht. Na onze prima hotels in Moskou, Datong, Beijing en zelfs het slapen in de trein, was dit wel even een domper.

Niet veel later kwam onze chauffeur weer binnen en werden we gevraagd (tenminste, geseind, want ook hij sprak geen Engels), om naar een andere kamer te gaan in het hotel. Misschien vond hij het zelfs stinken… en dat voor een Chinees die wel wat gewend moet zijn, toch?

Deze kamer is niet veel beter, het enige verschil is dat we nog geen beest op de grond gevonden hebben en het hier niet zo stinkt. Het uitzicht in deze kamer is niet veel beter, het enige verschil is dat er wat meer zonlicht binnenkomt.

Goed… genoeg over het hotel. Tip aan Tiara is in ieder geval om dit hotel van de lijst te halen en de (volgende) gasten in een ander hotel onder te brengen. Dit hotel past zeker niet in het rijtje van goede hotels, service en kwaliteit die we tot nu toe tijdens deze reis gewend zijn.

Na de kamer wissel, het uitpakken van wat spullen en een lichte lunch (bestaande uit wat crackers en cup-a-soup, want de koffer moet leeg voor de vlucht over een paar dagen), zijn we een stukje gaan lopen door Zhangjiajie richting het Nationale Park dat morgen op de planning staat. Toen we bij de ingang van het park kwamen, bleek dat je er alleen in kan op het moment dat je tickets koopt tussen de 25 à 30 euro per stuk. We hadden hier niet echt op gerekend, maar goed… dit was de reden dat we naar Zhangjiajie zijn afgereisd, dus hebben we geen keus.

Het kopen van de tickets en het bezoeken van het Nationale Park gaan we morgen doen, omdat we daar dan de hele dag de tijd voor hebben.

We zijn verder gelopen en hebben een klein stukje van dit stadsdeel gezien van Zhangjiajie. We gokken dat dit een ander stadsdeel is, omdat we een flink stuk gereden hebben nadat we op het station aangekomen waren. Na het kopen van wat kleine boodschappen zijn we teruggelopen naar het hotel en zijn we daarna wat gaan eten in een nabijgelegen hotel.

Het is grappig om te zien dat ook hier het (vrouwelijk) personeel graag om ons giechelt wanneer we op de (totaal) Chinese kaart kijken en ons eten te bestellen. Wederom ging dit weer gepaard met bijna het voltallige personeel rond de tafel die het allemaal erg interessant vond wat er nu gebeurde. Uiteindelijk hebben we onze bestelling bij een Engelse medewerker kunnen doen en kregen we wat we besteld hadden: rijst, groente en kip. Wel is hier in plaats van alleen de filet, de halve kip gebruikt en in kleine stukken gesneden om vervolgens ‘live’ aan tafel te worden klaargemaakt.

We hebben niet verkeerd gegeten en zijn nu aangekomen in het hotel. Vanavond proberen we lekker op tijd te gaan slapen om morgen fris en fruitig het Nationale Park te bezoeken.

3 Responses to Dag 16 & 17 // Treinreis van Beijing naar Zhangjiajie

1. Milo

Ik begrijp dat ik juliie nu kan uitnodigen voor een potje (vieze) hotel kwartetten als jullie terug zijn.

2. Erwin

Er staat Guest of Hoer vrij vertaald en jullie zitten nu dus gewoon in een hoerenkast. Hoop dat jullie net zoveel van jullie kamerburen kunnen genieten als in een achteraf hotel in New York (was het geloof ik) … iets met bedspijlen, muur, herrie en gekreun.

Gelukkig maakt de omgeving veel goed! Heel veel plezier en hebben jullie al hond op?

3. Joost

Ziet er prachtig uit in zangjieaaaie! Jammer van het hotel, had nou toch maar een flinke fles Cillit Bang meegenomen.