Dag 14 // Excursies Beijing

Posted by on 11 mei 2012

Goedemorgen/middag/avond allemaal! Vandaag stond er weer een dag vol met excursies in en rondom Beijing op het programma. De locaties die we vandaag zouden bezoeken waren de Yonghegong Lama Tempel in Beijing en een deel van de wereldberoemde Chinese Muur in Mutianyfu. Kortom een dag om naar uit te kijken en vroeg voor op te staan.

Dit hebben we dan ook zeer zeker gedaan en na een lekker ontbijtje zijn we naar de lobby gelopen waar onze gids Heng-qi (staat al een stuk ‘Chineser’ dan Henkie) op ons stond te wachten. We zijn bij hem in de auto gestapt en naar het noorden van Beijing gereden om daar de Yonghegong Lama Tempel te bezoeken. Omdat we in de spits vertrokken hebben we er iets langer dan normaal over gereden, de wegen in Beijing staan namelijk rond de spitstijden helemaal vol met verkeer.

Na de auto geparkeerd te hebben op een nabijgelegen parkeerplaats, zijn we richting de Lama Tempel gelopen. Heng-qi kon ons vertellen dat de tempel in eerste instantie in 1694 gebouwd was om te dienen als onderkomen voor de zoon van de keizer. Na de aanstelling van deze zoon als nieuwe keizer, werd het gebouw deels omgevormd tot tempel. Na de dood van de keizer werd het gebouw geheel tot tempel ingericht en werd de keizer tevens een tijd in de tempel opgebaard omdat hij lange tijd in de tempel gewoond had.

Toen we het tempelterrein opliepen viel het niet direct op, maar op het tempelterrein, dat uit een groot stuk grond met meerdere tempelgebouwen bestaat, hoor je de omliggende stad amper. Door over de Imperial Way te lopen (een pad tussen de bomen), kom je bij een poort uit die je toegang geeft tot het gedeelte waar de tempelgebouwen zich bevinden. De tempel is tot op heden nog steeds in gebruik en één van de belangrijkste tempels van de stad.

Wat wel direct opvalt is de rust en eerbied die de tempel (en de mensen die op het terrein aanwezig zijn) uitstraalt. Op het terrein zelf mag er gefotografeerd worden, maar uit respect voor de aanwezigen en het geloof, in de tempelgebouwen zelf niet. Hiervoor is een simpele oplossing gevonden: bij aankoop van het entreekaartje wordt namelijk een kleine cd met daarop foto’s van de binnenkant van de tempels gegeven. Op die manier heb je toch de foto’s die je anders graag had willen maken, helemaal top dus!

De tempelgebouwen staan, net als bij de gebouwen van de Verboden Stad, netjes gerangschikt achter elkaar. Tussen ieder gebouw in kunnen mensen wierook aansteken en in gebed gaan. Dit kan ook in de tempelgebouwen, maar dan mag er geen wierook ontstoken worden in verband met het brandgevaar in de oude houten tempels.

We zijn in ruim een uur het terrein overgelopen en bij ieder gebouw heeft onze gids Heng-qi verteld wat we binnen aan konden treffen aan Boeddhabeelden en andere beeltenissen. Erg interessant en het bezoek aan de tempel was erg indrukwekkend! Het feit dat je door het gehele complex mag lopen, plus dat het ook nog volledig in gebruik is zorgt ervoor dat je nog intensiever en directer betrokken bent bij de functie van dergelijke locaties en culturen.

Na dit bezoek zijn we teruggelopen naar de auto en zijn we in anderhalf uur naar Mutianyfu gereden om daar de Chinese Muur te bezoeken, maar niet voordat we iets gegeten hadden. Wederom een overheerlijke Chinese maaltijd!

Toen onze magen gevuld waren zijn we terug in de auto gestapt en de laatste paar kilometer naar de Chinese Muur gereden. Jammer genoeg was het de gehele dag al wat regenachtig en nam de regen toe naarmate dichter we bij de Muur kwamen. Na de paraplu’s ter hand genomen te hebben, zijn we het laatste stukje naar de Muur toegelopen. Heng-qi gaf aan dat er een mogelijkheid was om met de kabelbaan naar boven gebracht te worden, omdat de Chinese Muur zich op de kam van een bergreeks bevind. Uiteraard hebben we hiervoor gekozen, zodat we zoveel mogelijk tijd op de Muur door konden brengen.

De kabelbaan bracht ons in een kleine 4 minuten boven en daar vertelde de gids kort iets over de geschiedenis van de Chinese Muur. Daarna gaf hij ons de mogelijkheid om op eigen gelegenheid een stuk van de Muur te bewandelen. Hij gaf wel de tip om een bepaalde richting op te lopen, omdat deze het mooiste was qua uitzichten.

We kregen twee uur de tijd om te wandelen en deze hebben we bijna volgemaakt. Het was soms een aardige klim, maar het feit om over dit, door mensen gebouwde wereldwonder te lopen was bijzonder indrukwekkend! De uitzichten vanaf de Muur waren fantastisch en gelukkig hield het op met regenen zodra we aan onze wandeltocht begonnen, helemaal geweldig! Foto’s zeggen in dit geval meer dan woorden over onze wandeltocht en de uitzichten die we hadden op de Chinese Muur.

Om 15:00 uur hadden we onderaan de Chinese Muur afgesproken met Heng-qi en zijn we teruggereden naar Beijing. Deze rit duurde iets langer dan twee uur, omdat we wederom in spitstijd terugreden naar de stad. Na ons afgezet te hebben bij het hotel zijn we nog even wat gaan eten in het winkelcentrum naast het hotel en nog een paar rondjes langs wat winkels gelopen (en uiteraard het één en ander gekocht).

Morgen is alweer onze laatste excursiedag in Beijing en zullen we onder andere het Zomerpaleis en het Olympisch Dorp gaan bezoeken. Daarnaast hopen we dat we ook een duik kunnen nemen in de Water Cube (het Olympische zwembad). Tot morgen allemaal!

One Response to Dag 14 // Excursies Beijing

1. petra van der Eerden

Wat een prachtige reis maken jullie. Op de foto`s lijkt het licht ook heel anders.Geniet en ik lees de reis verslagen ben ik ook een beetje op vakantie. gr xxx Petra