Dag 12 // Reis naar Beijing & dag Beijing

Posted by on 9 mei 2012

Vanochtend stond de wekker om 6:30 omdat we vroeg wilden ontbijten. Dit alles met de reden dat onze trein naar Beijing om 8:30 zou vertrekken. Onze gids had al aangegeven dat de trein een half uur eerder op het station gereed zou staan, zodat we op tijd in konden checken.

Na het ontbijtje en het inpakken van de spullen verlieten we het hotel en liepen we naar het station. Voordat we het station in konden lopen moesten we het treinkaartje en ons paspoorten laten zien. Op het treinkaartje was namelijk ons paspoortnummer geprint. Na de eerste controle moest alle bagage door de scan heen (gelijkwaardig aan de vliegveldcontroles) en liepen we een wachtruimte in. Omdat we rond 8:15 op het station waren, stond de trein al klaar en konden we direct naar onze coupé lopen. Het was even stoeien met de bagage, omdat naast ons er nog twee andere reizigers in dezelfde coupé konden slapen. Ik schrijf slapen, omdat we heel netjes een slaapcoupé hadden toegewezen gekregen. Dit alles niet zo zeer om te slapen (de treinreis zou wel 6 uur duren), maar de ruimte was erg ideaal om onze bagage in kwijt te kunnen.

Het eerste deel van de reis naar Beijing was niet erg interessant. We deden een aantal stationnetjes aan en het landschap was vergelijkbaar met hetgeen we gisteren tijdens de excursies al gezien hadden. Later tijdens de reis, zo’n 2 a 2,5 uur voordat we aan zouden komen in Beijing, werd het uitzicht vanuit de trein fantastisch! De trein reed nu langs een bergrivier met aan weerszijden spoor, soms wat kleine land- en/of akkerbouw mogelijkheden en hoge bergen, schitterend!

Iets na half 3 kwamen we aan op één van de stations van Beijing (Beijing West om precies te zijn) en stond onze gids al keurig klaar om ons te verwelkomen en te begeleiden naar ons hotel dat op ca. 30 minuten rijden van het station lag. Het station was erg groot, maar wel heel netjes en het was allemaal goed georganiseerd. Op een gegeven moment moest je achter in de rij aansluiten om zo georganiseerd op een taxi te wachten. Dit verliep vrij spoedig en al snel zaten we, met een deel van de bagage op de achterbank, in de taxi.

De gids kon ons tijdens de reis met de taxi al het één en ander vertellen over Beijing en de invulling van de excursiedagen. Ook kon hij ons alvast wat informatie geven over het pretpark dat we graag later die middag samen wilden bezoeken.

Na een kleine 30 minuten rijden kwamen we aan bij het hotel, zorgde onze gids ervoor dat we snel konden inchecken en voordat we het wisten zaten we op onze kamer. Na de spullen neergezet te hebben, besloten we even een snelle hap te gaan eten bij de McDonalds die op loopafstand van ons hotel lag (samen met nog vele andere winkels, omdat het hotel naast een groot winkelcentrum ligt).

We besloten om de taxi te pakken richting Happy Valley (het pretpark dat we wilden bezoeken). De drukte op de wegen in deze metropool viel nog mee, en zodoende waren we rond 17:00 uur bij het park. Omdat bleek dat het park vandaag tot 22:00 uur open zou zijn en we pas vanaf 17:45 avondkaarten konden kopen, zijn we eerst even bij een supermarkt in de buurt wat boodschappen gaan doen.

Tegen 18:00 uur waren we weer terug bij het pretpark, hebben we de boodschappen bij een bagagedepot af kunnen geven en hebben we de kaartjes (rond de 8 euro per stuk) gekocht. Helaas bleek al snel dat de grote attracties, waaronder wat toppers van achtbanen, die avond niet geopend zouden zijn. Erg jammer, maar desalniettemin hebben we toch een lekker rondje door het mooi gethematiseerde park gelopen. Achterin het park was nog één achtbaan geopend (een custom Vekoma SLC coaster – voor de niet-kenners een achtbaan à la de El Condor in Walibi) en deze hebben we nog even kunnen doen. Naast deze achtbaan hebben we ook nog een Space Shot tower kunnen doen (de ‘officiële’ naam van een dergelijke attractie weten we even niet) en hebben we kort gekeken naar een vage ‘stunt’-show verderop in het park.

Na een stuk gelopen te hebben tussen de mooie thematisatie en de, veelal gesloten, attracties kwamen we langs een groot theater waar een Chinese show om 19:30 zou beginnen. We waren om 19:15 bij het theater en Dennis stelde voor om de show te gaan bekijken. Ook hier hebben we twee kaartjes voor gekocht (wederom rond de 8 euro per stuk) en zijn het theater ingelopen.

We hadden niet verwacht dat we voor dit geld (en na het zien van de andere show in het park) getrakteerd zouden worden op dit visuele spektakel! Wat een fantastische show hebben wij vanavond gezien. Veel dans en acrobatiek, zoals je bij Chinese shows kunt verwachten, in combinatie met schitterende grote decors, licht, muziek en special effects.

Het verhaal van de voorstelling ging over een prinses en een prins die met elkaar in gevecht waren. Op een gegeven moment verloor de prins en werd hij gevangen genomen door de prinses. Echter, door haar goede aard en vredelievendheid besluit ze om de prins en zijn onderdanen vrij te laten. De prins en prinses worden verliefd op elkaar, maar rustig blijft het niet. Er volgt een hoop rampspoed in de vorm van een grote vloed(golf) die over het land raast. De prinses offert zichzelf op om het volk te redden en sterft, maar keert terug als een vogel.

Er waren veel special effects in de show, maar de grote watervloed kwam letterlijk het podium af en werd aan weerszijden van het podium versterkt met nog meer water dat naar beneden kwam. Schitterend gedaan en overweldigend om te zien!

Na de show zijn we nog even het park in gegaan om wat foto’s te maken van de mooi belichtte attracties. Tijdens ons rondje door het pretpark werden we opgemerkt door een Chinese jongen en meisje die graag met ons op de foto wilden. Natuurlijk hebben wij ook meteen een foto van ons allen gemaakt en verwachten wel dat dit vaker zal gebeuren hier in China. Het voelt een beetje gek dat vreemde mensen zo graag met je op de foto willen, maar is tegelijkertijd is het wel erg leuk.

We zijn vervolgens naar de uitgang van het park gelopen en met de taxi terug naar het hotel gereden. Het nachtleven op straat begon al aardig op gang te komen in de vorm van veel (stijl)dansende mensen op een pleintje, een straattheatertje dat plaatsvond met veel publiek eromheen en de vele kleedjes met souvenirs die verkocht werden. Erg leuk om te zien en het gevoel dat de stad écht leeft en bruist voelt heerlijk! Waarschijnlijk komen we in deze stad zeker nog eens terug, en dat gezegd te hebben terwijl we nog niet eens een volle dag Beijing gedaan hebben.

Morgen staat onze gids ons om 9:00 uur op te wachten in de lobby van het hotel voor onze eerste excursiedag (van de drie) in en rondom Beijing. We hebben er erg veel zin in!

9 Responses to Dag 12 // Reis naar Beijing & dag Beijing

1. Zwamkat

Wat een genot om weer te lezen!

2. miranda

geniet erg van jullie verhalen …. gr miranda

3. miranda

en Milo

4. Milo

Toch wel fijn dat je ook in China ook een Mac hebt om gebruik te kunnen maken van een gewone wc.

Milo

5. Mark Rijk

Wist niet dat jullie een site bijhielden. Wat een geweldige maken reis maken. Wow! Geniet er nog ontzettend van!

6. Erwin

Het is weer meegenieten met deze reisverslagen!
    Geniet van de reis en de gezelligheid.

7. Joost

Jullie dagen zijn in elk geval goed gevuld.

Zijn de ingewanden een beetje bestand tegen al het chinese voer?

8. Lourens stuifbergen

Hallo Wilco, ik heb alle verslagen tot nu toe gelezen. Da’s bepaald niet verkeerd wat jullie allemaal zien. Vooral dat hangende klooster vond ik spectaculair.
    In Moskou ben ik twee jaar geleden geweest, een geweldige stad.

Geniet van de reis.

Lourens

9. Evy

Oeh, wat ziet dat hangend klooster er inderdaad adembenemend uit! Prachtig!