Dag 11 // Excursies Datong

Posted by on 9 mei 2012

Om kwart voor zeven ging de wekker vanmorgen. Na een snelle douche werd het tijd voor ons eerste èchte Chinese ontbijt, met onder meer rijst en groenten. Toch ben ik ook gezwicht voor het westerse aanbod: worstjes en de gebakken spek en Wilco voor de witte toast met jam. Er was in ieder geval keuze te over, dus met een gevulde maag stonden we om 08:30 klaar bij de hotelreceptie waar we onze gids voor vandaag, Nancy, ontmoetten. Voor de deur stond de auto met chauffeur al klaar, dus we konden direct op pad.

Nancy vertelde te zijn geboren in Datong en ze kon ons dan ook veel vertellen over deze stad, welke momenteel een totale metamorfose ondergaat. Waar de stad tot nu toe afhankelijk is van de goede kwaliteit steenkool die op ongeveer 100 meter diepte uit de grond wordt gehaald, is er sinds de Olympische Spelen in Beijing een grote toename van het toerisme in deze omgeving. Omdat de voorraad kolen in de grond natuurlijk niet oneindig is, heeft men besloten de focus meer op toerisme te leggen. Er worden aan de rand van de stad kolossale flatgebouwen uit de grond gestampt om de bewoners van het verpauperde centrum te huisvesten. Het centrum wordt weer teruggebracht in de stijl van honderden jaren geleden. Hoewel het met veel zorg en oog voor detail wordt gedaan, is het natuurlijk niet authentiek. Feit is wel dat Datong hierdoor steeds aantrekkelijker wordt voor toeristen. Mooie bezienswaardigheden zijn er in de omgeving van Datong zeker en drie daarvan zijn het doel van deze dag!

Allereerst rijden we naar de Yunggang grotten, op korte afstand van de stad. Deze grotten zijn door monniken in zandsteen uitgehakt, en waren in feite de eerste Boeddhistische kloosters in China. De ruim 40 grotten zijn dan ook rijkelijk bekleed met afbeeldingen van Boeddha, van enkele centimeters groot, tot maar liefst 17 meter! De grotten zijn enkele jaren geleden erkend als Unesco Werelderfgoed en in de jaren erna is de omgeving van de grotten, waar eerst een grote kolenverwerkingsfabriek stond, omgetoverd in een prachtige groene kloostertuin, met strakke zichtlijnen en eindeloze wandelpaden. Ook is er op dit terrein een nieuw Boeddhistisch klooster gebouwd dat daadwerkelijk in gebruik is. Het is natuurlijk wel zo dat er aan het eind van de wandeling een flink aantal souvenirkraampjes staat, maar we zijn alleen gezwicht voor een heerlijk flesje koud water. Het is hier vandaag namelijk weer lekker warm!

Ongeveer 60 kilometer buiten Datong is er het hangend klooster. Nadat de rit over de nagelnieuwe wegen achter de rug was, aten we eerst een lunch in een nabij het klooster gelegen dorp. Heerlijk hoor, de hele dag door “Chinees eten”! We genoten van een lekkere kipschotel met groenten en een kommetje rijst. Ik weet zeker dat we over een paar weken heel bedreven zijn in het met stokjes eten! Nu is het nog een beetje wennen. Vervolgens reden we steeds hoger de bergen in en namen de afrit naar een klein dal, waar we de auto verlieten. Op enige afstand, halverwege een steile wand van een berg, zagen we het klooster hangen. Onbegrijpelijk hoe enkele Taoïstische monniken, 1600 jaar geleden, het voor elkaar hebben gekregen een klooster tegen een bergwand te bouwen en dan ook nog zo degelijk dat het er vandaag de dag nog steeds is. De reden om het klooster tegen deze wand te bouwen was het feit dat er onder een rivier stroomde, die nogal in hoogte kon variëren. Het door Taoïsten gebouwde klooster hangt juist op deze plek, omdat de berg ertegenover, waar je vanuit het klooster op uitkijkt, een heilige berg was voor deze gelovigen. Later is het hangende klooster in gebruik genomen door drie geloofsstromingen, die ook alledrie een plek hebben: het Taoïsme, het Boeddhisme en het Confucianisme. Momenteel heeft het alleen nog een toeristische waarde. Het hele klooster kon bezocht worden, dus we hebben ons ook op de smalle balustrades gewaagd, op 40 meter hoogte boven de afgrond. Het is echt indrukwekkend en we zijn allebei blij dat we geen hoogtevrees hebben!

Na wederom een fikse autorit kwamen we uit bij de hoogste houten pagode van China: de Fogong Tempel pagode. Een indrukwekkend bouwwerk dat 9 verdiepingen kent en, hoewel het inmiddels een paar graden uit het lood staat, al vele aardbevingen en stormen heeft overleefd. Helaas konden we alleen de begane grond bezoeken, waar een gigantisch Boeddhabeeld staat. Achter deze pagode ligt de kleine Fogong tempel, waar we ook nog even een kijkje hebben genomen. Ook hier prachtige bouwwerken en indrukwekkende beelden. Wilco en ik hadden het toevalliig over het vredelievende, zachte karakter van het Boeddhisme ten opzichte van de veelal met dreiging doorweven Christelijke en Moslimreligies, toen we in het laatste tempelgebouw de meest verschrikkelijke schilderingen zagen. Ook als Boeddhist wacht hel en verdoemenis als je je tijdens het aardse leven niet gedraagt! Helaas mocht niet overal gefotografeerd worden, dus hiervan (en ter bescherming van de tere kinderzieltjes) geen foto’s!

We moeten aan sommige dingen nog wel wennen hier. Zo is het hier niet raar om alle onderdelen van dieren te eten die wij als afval beschouwen (kippenvoetjes, varkenshuid, ingewanden), brrr. In Nederland ben je gewend om je eigen porties eten te bestellen in een restaurant. Vanavond hebben we ondervonden dat je hier dan gigantische hoeveelheden eten opgediend krijgt, die je echt met geen mogelijkheid kunt verstouwen. Volgende keer dus niet meer dan één groente, één vlees of visgerecht en rijst o.i.d. bestellen. Overigens was het eten heerlijk en zo goedkoop dat we voor de zekerheid achteraf nog maar even de wisselkoers hebben gecontroleerd. En die klopte!

Vandaag ontvingen we de treintickets voor onze reis naar Beijing. We hadden Tiara Tours al gevraagd om een vroeg vertrek, zodat we nog even de tijd voor onszelf hebben in Beijing. Op onze reisbevestiging stond helaas een vertrektijd van 12:22, met aankomst om 18:40, dus we waren blij verrast toen onze tickets voor 08:35 bleken te zijn! Morgen vroeg dus naar Beijing!

2 Responses to Dag 11 // Excursies Datong

1. Xandra

Ik ga vanmiddag ook naar het Klooster….. maar dan in Woerden! :-) Wat ziet dat er gaaf uit! Bijzonder hoe die mensen dat gebouwd moeten hebben. En dat eten… mjam!

2. Marij

Wat is dat hangende klooster verschrikkelijk mooi maar op dat randje lopen is aan mij niet besteed!!
    En wat een hoop prachtige Boeddha’s hebben jullie al gezien. Ik geniet lekker met jullie mee.
    Veel plezier in Beijing, een stad die jullie ook zal verbazen..